Jdi na obsah Jdi na menu
 


ESP, ASR, ABS

ESP

 je rozšířením systémů ABS a ASR. Shromažďuje informace o rychlosti jednotlivých kol, krouticím momentu motoru, otáčkách motoru, natočení volantu - tedy předních kol automobilu a snímač dostředivého zrychlení (obvykle umístěným ve středu vozu). Z těchto veličin dokáže systém zjistit, jestli se vozidlo nepohybuje ve smyku, a pak případně zasáhnout tak, že provede pomocí akčního členu přibrzdění některého z kol a také snížení výkonu motoru.

 

ASR

Při sešlápnutí pedálu se zvýší výkon motoru a kola začnou přenášet vysoký kroutící moment na vozovku. Pokud je dostatečná adheze a zatížení nápravy, vozidlo začne zrychlovat. Pokud ale přenášený kroutící moment vyšší, než jaký je kolo schopné přenést na vozovku, kolo začne prokluzovat. Tím dochází ke zbytečnému opotřebení pneumatik. Navíc pokud se toto stane pouze na jedné straně vozidla tak vozidlo začne i zatáčet. V tento okamžik začne pracovat systém ASR a sníží kroutící moment přenášený na kola tak, aby se přestala protáčet a vozidlo eventuálně získalo zpět i směrovou stabilitu, ale aby se přitom přenesl co největší kroutící moment. Ke snížení může dojít třemi způsoby:[2]

  • přibrzděním prokluzujícího kola (používaly první systémy, jde o méně výhodnou variantu)
  • dočasným zásahem do elektronického řízení motoru - např. snížení dodávky paliva, změnou předstihu atd. a tím snížení jeho výkonu
  • kombinací předchozích dvou možností

Systémem ASR je vybavena drtivá většina moderních automobilů, protože systém ASR se počítá do prvků aktivní bezpečnosti.

 

ABS

je zkratka pro Antiblockiersystem nebo také Anti-lock Brake System což znamená protiblokovací systém. Je to systém aktivní bezpečnosti vozidla, který zabraňuje zablokování kola při brzdění a tím ztráty adheze mezi kolem a vozovkou, čímž umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění). ABS bylo vynalezeno v roce 1929, původně pro letadla, francouzským vynálezcem Gabrielem Voisinem.