Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak jezdit s DPF ?

Filtr bez aditiv ( Octavia 2 ) od uživatele nic mimořádného nepotřebuje. Regeneruje se tak, že motor za pracovní cyklus vstříkne větší množství nafty, která začne na oxidačním katalyzátoru generovat vysoké teploty, které filtr vypálí. Mezi výhody patří, že se nemusíte o nic starat a filtr nepotřebuje další vedlejší systémy. Hlavní nevýhodou je ale vyšší cena filtru.

Většina filtrů potřebuje regenerace každých 500 až 1 000 km v závislosti na tom, jakým jízdním režimem prochází a kolik těch pevných částic se ve filtru usazuje. Vysoký podíl akcelerací se studeným motorem zvyšuje tvorbu sazí a dalších částic vinou nedokonalého spalování. U takového auta se pak musí filtr regenerovat už třeba každých 200 až 300 km. Kdo se courá celý den po městě, měl by si aspoň jednou týdně naplánovat výlet na venkov. Motor se pořádně prohřeje, regenerace se spustí a zpravidla i dokončí. K úplné regeneraci filtru potřebuje správně fungující auto 3 až 5 minut.

 

Jak filtru ještě pomoci?

Především je potřeba udržovat v dobré kondici motor a jeho periferie. Za mnoha závadami částicových filtrů není filtr jako takový ale špatně fungující součástí na motoru, nevhodné palivo a zanedbaný servis.

Už volba oleje pro motor je velmi důležitá. Do motoru s DPF nemůžete nalít cokoli, motor potřebuje olej předepsané specifikace, který snižuje tvorbu popílku a sazí. Měňte také olej včas, ty variabilní a prodloužené intervaly jsou smrtelné. Nepřekračujte interval 15 000 km nebo 1 rok. Je nezbytně nutné udržovat v čistotě vstřikovače, s čímž pomůže kvalitní aditivovaná nafta, případně vlastní kvalitní aditivum. Tankujte dlouhodobě jen opravdu dobrou naftu, která v sobě čisticí aditiva má. Případně si kupte vlastní, třeba prověřený a osvědčený VIF. Správně pracující vstřikování v kombinaci s kvalitním palivem snižuje kouřivost a tvorbu sazí, šetří to také okruh EGR.

I ucpaný EGR ventil, špatně fungující vířivé klapky v sání či jinak omezený přísun vzduchu k motoru zvyšuje kouřivost, snižuje výkon a zhoršuje tvorbu částic, které filtr ucpávají. Další drobností, která může regeneraci filtru narušit, je třeba špatně fungující termostat. Motor pak nedosáhne potřebné stabilní teploty k zahájení a dokončení regenerace a filtr se vůbec neregeneruje, i když auto jezdí v ideálním režimu. Termostat za patnáct stovek tak klidně zničí za týden filtr za třicet tisíc.

Funkci všech důležitých součástí odhalí důkladná diagnostika, takže místo postupování systémem pokus/omyl můžete řešit skutečnou závadu či problém. A s počítačem souvisí ještě jedna věc. Auto s částicovým filtrem raději vůbec nečipujte, tedy neupravujte jeho výkon.