Jdi na obsah Jdi na menu
 


Historie

Historie modelu
1996 – představení modelu Škoda Octavia na podvozku VW Golf 4. generace
1998 – příchod Octavie Combi
1999 – Octavia Combi 4×4 s pohonem všech kol přes spojku Haldex
2000 – facelift modelu
2001 – pohon 4×4 i pro liftback, příchod verze RS (1.8T 132 kW)
2003 – verze RS i jako kombi
2004 – představení druhé generace Octavie, první zůstává ve výrobě jako Octavia Tour, postupné rozšíření verzí o Combi a 4×4 s motory 1.9 TDI PD 77 kW a 2.0 FSI 110 kW
2005 – verze RS 2. generace (2.0 TFSI 147 kW)
2006 – motor 2.0 TDI 125 kW pro RS
2007 – představení Octavie Scout s motory 2.0 TDI 103 kW a 2.0 FSI 110 kW
2008 – facelift 2. generace pro základní verze
2009 – facelift verzí RS a Scout (motor 2.0 FSI nahrazen 1.8 TSI 118 kW)
2010 – ukončení výroby Octavie Tour 1. generace, nahrazení 2. generací v podobě před faceliftem
2012 – ukončení výroby verzí 4×4 a Tour 2. generace

2012 - prosinec - představení Octavie 3. generace

2017 - facelift Octavie 3. generace

2019 - Octavie 4. generace ....

 

.............................................................................................................................................................................................................

 

Nová Škoda Octavia Combi 4x4 navazuje na úspěšnou první generaci těchto vozů, která se stále ještě vyrábí (od roku 1999). Systém trvalého pohonu všech kol nadále využívá elektronicky ovládanou vícelamelovou spojku Haldex, ale druhá generace reaguje rychleji a citlivěji na měnící se podmínky, kromě toho, že také pracuje s nižší hlučností. Snížila se též náročnost na pravidelnou údržbu spojky Haldex díky přechodu na syntetický olej, zdvojnásobení objemu olejové náplně a zlepšení průtoku oleje. Interval výměny oleje se tak prodloužil z 30 na 60 tisíc km (filtr se mění každé čtyři roky). Navíc se zlepšil přístup ke spojce Haldex, uložené na konci dvoudílného spojovacího hřídele v přední části skříně zadní rozvodovky před diferenciálem. Její elektronická řídicí jednotka je propojena s řídicí jednotkou motoru a stabilizačního systému ESP (Octavia Combi 4x4 má ESP sériově).

 

Elektronicky řízené ovládání spojky Haldex je nutným předpokladem pro harmonickou spolupráci systému pohonu všech kol a elektronických podvozkových systémů od ABS až po ESP. Například při brzdění se spojka Haldex vypíná kvůli větší stabilitě. Hlavní proměnnou, která určuje míru sepnutí lamel spojky, a tím podíl točivého momentu přenášeného na kola zadní nápravy, jsou otáčky jednotlivých kol, jež sledují čidla ABS. V nouzovém programu, například když dojde k výpadku signálu z těchto čidel, pracuje systém pouze v režimu pohonu předních kol. Řídicí jednotka spojky Haldex ovládá přes soustavu regulačních ventilů dvojici pístů, které mění tlak oleje, působící na lamely spojky. Pracovní tlak v systému vytváří axiální hydraulické čerpadlo.

 

Reakce spojky Haldex je bleskurychlá. Již prokluz předních kol o 10° způsobí zapojení pohonu zadních kol během jediné jejich otáčky. Při rozjezdu vozu na ledu bylo prakticky nemožné prostým okem zaznamenat protočení předních kol, zatímco by zadní zůstala bez činnosti. Kola obou náprav začala zabírat víceméně současně. Jízdy na sněhu i ledu prokázaly rovněž velmi zdařilé naladění systému pohonu všech kol a stabilizačního systému ESP, který pracuje většinou nenápadně a své regulační zásahy zbytečně neuspěchává. Systém ESP lze vypnout tlačítkem na středové konzole, což využijete například na sypkém povrchu, kde je prokluz kol žádoucí. Ovládání vozu s vypnutým ESP bylo na kluzkém povrchu v jistém ohledu přirozenější, vyžaduje však zkušeného řidiče. Prudké přidání plynu při jízdě na ledu přímým směrem mělo za následek vybočování zádě, jež si vynucovalo stálé korekce řízením. Při zapnutém ESP jel vůz jako po kolejích.

 

Co se podvozku týče, liší se nová Octavia Combi 4x4 od svých sourozenců s předním pohonem méně, než vozy předchozí generace. Ty totiž mají v provedení 4x4 místo klikové nápravy zcela nezávislé čtyřprvkové zavěšení zadních kol, které bylo v modifikovaném provedení převzato pro celou modelovou řadu Octavia druhé generace. Vynalézavostí mladoboleslavských konstruktérů se podařilo dokonce zachovat velkorysý objem zavazadlového prostoru na úrovni vozů s předním pohonem (nový Volkswagen Golf 4Motion má zavazadlový prostor o 75 l menší než Golf s předním pohonem). U vozu tohoto typu se počítá i s provozem po nezpevněných cestách, a tak byla kromě upravené charakteristiky odpružení zvětšena světlá výška o 25 mm. Na přání se dodává rovněž spodní ochranný kryt motoru a převodovky. Speciální kryty chrání také vedení palivového a brzdového systému. K výhodám pohonu 4x4 patří i o 200 kg větší limit přípustné hmotnosti brzděného přívěsu.

 

Počáteční nabídka zahrnuje dvě alternativní pohonné jednotky. Jak zážehový čtyřválec 2.0 FSI, tak vznětový 1.9 TDI disponují přímým vstřikováním paliva. Ve zrychlení z 0 na 100 km/h vznětový motor sice zaostává, ale v běžném provozu není subjektivně vnímaný rozdíl v dynamice tak výrazný díky výtečnému průběhu točivého momentu v nízkých otáčkách. Vznětový motor je navíc výborně odhlučněn, takže jízdní komfort je u obou verzí, dodávaných výhradně s šestistupňovou mechanickou převodovkou, srovnatelný. Vzhledem k vyšší spotřebě paliva byl u verzí 4x4 zvětšen objem palivové nádrže o 5 l.

 

Nová Škoda Octavia Combi 4x4 se prodává od začátku tohoto roku. Základní ceny jsou 689,9 tisíce Kč za 2.0 FSI a 659,9 tisíce Kč za 1.9 TDI. Standardní výbava zahrnuje mimo jiné stabilizační systém ESP, čelní a boční airbagy pro cestující vpředu, dálkové ovládání centrálního zamykání, patnáctipalcová litá kola a automatickou klimatizaci Climatic. Interiér odpovídá až na pár drobností vozům s předním pohonem. K nápadným odlišnostem patří pouze hlavice řadicí páky s emblémem 4x4 a speciální látkové potahy Adventure v barevném provedení Achat nebo Onyx. Škoda Octavia Combi 4x4 ukazuje, že praktický a prostorný rodinný automobil s pohonem všech kol nemusí být zatížen nevýhodami vozů SUV jako jsou výrazně větší jízdní odpory, vysoká hmotnost a horší ovladatelnost.

Škoda Octavia Scout přišla mnohem dříve, než začala móda SUV. V první generaci Škody Octavia to bylo jen zvýšené provedení Octavia 4×4, ale ve druhé generaci už přišla verze Scout. Auto bylo nabízeno výhradně s pohonem všech kol, se zvýšenou světlou výškou a s ochranným oplastováním na podvozku. Zároveň auto dostalo specificky tvarovaná kola a černé plastové nárazníky a ochranné kryty blatníků a prahů.

A v nejnovější, čtvrté generaci by to mělo být zrovna tak. Scout by se měl opět nabízet jen pro verzi s karoserií kombi. Dostane ochranné plastové nástavce na blatníky i na prahy a nárazníky budou také z černého plastu. Očekáváme, že pod kapotou se objeví většina motorů z nabídky běžného modelu Octavia čtvrté generace, chybět by měly ty nejslabší.